PRAHA - Dostupnú českú kultúru čaká zdražovanie. Najmä dôchodcovia nebudú mať dôvod na radosť. Predstavitelia českej vládnej koalície sa totiž zhodli na návrhu takzvanej veľkej mediálnej novely. Na tlačovej konferencii to uviedol minister kultúry Martin Baxa (ODS).
Koncesionársky televízny poplatok sa u našich susedov od začiatku roka 2025 pravdepodobne zvýši o 25 českých korún - Kč (1,025 eura) na 160 Kč (6,56 eura) mesačne a rozhlasový vzrastie o 10 Kč (0.41 eura) na 55 Kč (2,25 eura) za mesiac. Podľa ministra Baxu sa tiež rozšíri počet platiteľov.
Televízny a rozhlasový poplatok budú platiť majitelia akéhokoľvek zariadenia umožňujúceho príjem verejnoprávnych médií, teda aj mobilu, tabletu alebo počítača! Počet poplatníkov sa má zvýšiť o 230-tisíc.
Česká televízia získa namiesto očakávaných 5,7 miliardy Kč (235 350 150 eur) o 1,4 miliardy Kč (57 805 300 eura) viac aj po odpočítaní príjmu z končiacej sa výnimky platby DPH. Platby prinesú Českému rozhlasu o 600 miliónov Kč (246-tisíc eur) viac ako pôvodné dve miliardy Kč (82 miliónov eur). Televízny poplatok je 15 rokov rovnaký,135 Kč (5,53 eura) a odvtedy jeho reálna hodnota podľa Baxu klesla na 72 Kč (2,95 eura), rozhlasový poplatok 45 Kč (1.84 eura) sa nezmenil 18 rokov a jeho hodnota je v súčasnosti polovičná.
Firmy po novom zaplatia podľa počtu zamestnancov. Podniky s najviac piatimi zamestnancami a samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) budú od platby oslobodené. Hospodárenie Českej televízie aj Českého rozhlasu bude kontrolovať Najvyšší kontrolný úrad.
Generálny riaditeľ Českej televízie Petr Dvořák verí, že sa takto podarí zachovať súčasnú službu i vyrovnať platový dlh ČT voči zamestnancom aj tvorcom. ČT je posledných päť rokov najsledovanejšou a najdôveryhodnejšou televíznou skupinou. Zmena podľa predsedu Asociácie producentov Vratislava Šlajera umožní ČT venovať sa aj doteraz opomínaným žánrom ako animácia, dokument, tvorba pre deti a mladých divákov.
Vedenie ČT verí, že navýšenie poplatkov budú vnímať ako nutnosť aj obe komory parlamentu. Proti navyšovaniu rozpočtu Českej televízie sú však zástupcovia komerčných televízií, podľa ktorých by to znamenalo nerovnováhu na trhu. Česká televízia aj Český rozhlas majú oproti komerčným subjektom obmedzené príjmy z reklamy a zásadnou položkou je práve koncesionársky poplatok. Pravidlá vysielania reklamy by sa však podľa ministra Baxu nemali ani v jednom prípade meniť.