Al Pacino, Keanu Reeves, Daniel Day-Lewis či Nicolas Cage. Všetky tieto herecké hviezdy spájajú niektoré nie úplne šťastné výbery hereckých úloh. Hodnotiť filmové výkony je i pre skúseného kritika náročný oriešok.
Aj inak dobrý herec, ako napríklad Al Pacino čo Robert De Niro si totiž môže vybrať svoju slabšiu chvíľku a postavu stvárniť takpovediac nezáživne. Kúzlo filmovej postavy totiž definujú činitele, ktoré herec nie vždy môže úplne ovplyvniť – kvalitný scenár, schopný režisér, respektíve to, ako mu postava „sadne“. V konečnom dôsledku však kvality herca nebudú definovať len ceny alebo kritici, ale aj diváci. Séria Twilight a jej herci pozbierali veľké množstvo Zlatých malín, no napriek tomu vypredávali kinosály viac ako iné, možno lepšie filmy. Dnešná desiatka vás možno presvedčí o tom, že i dobrí herci nemajú vždy to šťastie vybrať si tie správne filmové úlohy.
Al Pacino: Oprávnené vraždy
Keď sa v roku 1995 stretli proti sebe zločinec Robert De Niro a policajt Al Pacino, vznikol z toho kultový Neľútostný súboj. Druhá spolupráca hereckých legiend však tak úspešne neskončila. Tuctová kriminálka so zabudnutia hodným názvom Oprávnené vraždy síce tentoraz obe herecké hviezdy spojila v profesii detektívov, no ako sa spätne ukazuje, k tomuto spojeniu radšej ani nemuselo prísť. Al Pacinovi totiž vyniesla Zlatú malinu, čo bola odmena za jeho nevýrazné výkony v krimi-filmoch, v ktorých sa podobal ako vajce vajcu. Od rovnakého hereckého výrazu, cez gestikuláciu až po oblečenie. Či si však prechodom k neskoršiemu Môjmu bláznivému dievčatu s Adamom Sandlerom pomohol, tak to pochybujeme.
Jon Voight: Malí géniovia 2: Superdecká
Sequel Malých géniov dlhodobo ašpiruje na titul najhorší film všetkých čias. Má takmer neexistujúci dej, mizernú réžiu a scenár, ktorého repliky, ako kritik z The Washington Post napísal, „vznikali asi počas samotného nakrúcania.“ Je priam až zarážajúce, že sa tejto kolosálnej degradácii filmu zúčastnil aj oscarový herec Jon Voight, ktorý len o pár rokov na to na plátne stvárnil dokonca pápeža Jána Pavla II. Zaujímavé je na tom to, že Voight sa ešte pár týždňov pred uvedením filmu v jednom rozhovore vyjadril, že si nikdy nevybral zlú úlohu. Obhajoval aj svoju účasť v Malých génioch slovami, že deti podobné typy filmov jednoducho potrebujú. Niektorí rodičia však možno svojim deťom radšej ani Malých géniov nedovolili pozerať, aby si neskazili dojem z filmov ako takých.
Forest Whitaker: Bojisko Zem
Po tom, čo v roku 1999 zažil triumfálny úspech v Jarmuschovom Ghost Dogovi, sa Forest Whitaker upísal projektu, ktorý znamenal jeho nemenej triumfálny pád – Bojisku zem. Whitaker o ňom hovoril ako o druhej Planéte Opíc, no napokon bol na svetelné hodiny vzdialený od pravdy. Neuveriteľne prehrávajúci Whitaker, amatérske výkony od ostatných hercov, zvláštne kamerové zábery a farebné filtre, neprirodzené ozvučenie, to všetko sprevádzalo tento po formálnej i obsahovej stránke obrovský prepadák. A Forest Whitaker? Podľa niektorých vyzeral ako klingonský transvestita.
Judi Dench: Riddick: Kronika temna
Podobne ako Forest Whitaker i britská herecká legenda Judi Dench si svojho času vybrala úlohu, ktorá sa jej vôbec nevydarila. Jej prvý a možno aj posledný vstup do žánru science-fiction sa udial v béčkovom sequele Čiernočiernej tmy pod názvom Riddick: Kronika temna. Božská Judi tu stvárnila nielen rozprávača, ale aj vešticu, no veľa radosti tým svojim fanúšikom nenarobila. Dokonca aj samotný Vin Diesel uznal, že bolo zvláštne vidieť Judi v podobnej úlohe a niečo podobné si mysleli aj kritici, ktorí pomerne svorne vyhlasovali, že jej táto postava jednoducho nesadla. Nomináciám na Zlatú malinu sa bez problémov vyhla, ale účasť v Riddickovi asi nebude to, na čo bude s odstupom času rada spomínať.
Robert De Niro: Dobrodružstvá Rockyho a Bullwinkla
Ako sparodovať sám seba vo filme, ktorý sa snaží tváriť smrteľne vážne? Presne to dokázal Robert De Niro v rodinnom filme Dobrodružstvá Rockyho a Bullwinkla, kde stvárnil hlavného „záporáka“. De Niro sa však nielen kvôli svojmu kostýmu, ale aj seba-parodujúcim replikám (napríklad z kultového Taxikára) stal terčom posmechu nielen od divákov, ale aj kritikov, ktorí sa pýtali, či to aj De Niro myslel vlastne celé vážne. Pre legendárneho herca to nebola ani prvá a ani posledná úloha, v ktorej príliš nepresvedčil, naposledy sa tak stalo v Červených svetlách, kde, ako jeden kritik poznamenal „De Niro jednoducho nemal čo robiť.“
Nicolas Cage: Rituál
Boli časy, kedy Nicolas Cage vypredával kinosály svojou charizmou a schopnosťou stvárniť takmer akýkoľvek typ postavy. Tieto časy sú však už minulosťou a v prípade Caga to v poslednom období vyzerá, že berie všetko, čo sa mu dostane pod ruku, čoho dôkazom je aj tuctový Left Behind. Svoju Zlatú malinu však získal za svoje účinkovanie vo filme Rituál, kde sa jeho postava detektíva stala obeťou okultnej mágie. Americkému hercovi v stvárnení postavy detektíva Malusa vyčítali kritici predovšetkým jeho nemenný výraz, podľa ktorého sa nedalo poznať či práve trpí, spomína, chystá sa plakať alebo cíti hnev.
Keanu Reeves: Dracula
Najväčšou slabinou inak podarenej adaptácie gotického románu Brama Stokera Dracula od Francisa Forda Coppolu bol nepochybne Keanu Reeves. Na jeho hlavu sa zniesla vlna kritiky za predovšetkým neprirodzený britský akcent, ktorý sa divákom z anglofónnych krajín zdal komický i nevhodný. Reevesa dokonca zaradili medzi hercov, ktorí v dejinách filmu svojou prítomnosťou najviac skazili dojem z filmu a to s odkazom, že divák môže vidieť, ako sa Reeves snaží každú jednu svoju repliku nezakončiť slovom „dude“ (vo voľnom preklade „kámo“). 50-ročný herec si však kritiku i divákov získal späť o pár rokov na to v Nebezpečnej rýchlosti a neskôr v trilógií Matrix.
Daniel Day-Lewis: Nine
Ako to skončí, keď sa Brit pokúsi zahrať Taliana? Uvidíte v muzikáli Nine. Kým Marcello Mastroianni vo Felliniho 8 ½ hviezdil, tak Daniel Day-Lewis v muzikáli nasiaknutom Fellinim prznil európsku kultúru. Jeho snaha byť čo najlepším Talianom získavala predovšetkým počas hudobných a tanečných čísiel výrazné trhliny a ako napísal kritik amerického The San Francisco Chronicle, pri speve znel britský herec ako Bela Lugosi. Pre Day-Lewisa to bola prvá a zatiaľ aj posledná úloha v muzikále na filmovom plátne. V Lincolnovi o tri roky na to ukázal, že historické drámy mu svedčia podstatne lepšie.
Denise Richards: Jeden svet nestačí
V roku 1999, teda v roku, keď sa objavila v „bondovke“ Jeden svet nestačí po boku Pierca Brosnana, zaradil magazín Maxim herečku Denise Richards medzi desiatku najsexi žien na svete. Krása jej síce nechýba, no s hereckými schopnosťami je to už horšie. V spomínanom filme vystupovala ako špičková vedkyňa s vysokým IQ, no podľa nejedného diváka táto charakteristika na ňu vôbec nepasovala a skôr jej pasovala úloha estetického doplnku nezničiteľného Jamesa Bonda. Na Denise Richards sa tak medzi fanúšikmi bondovskej série v dobrom nespomína.
Sofia Coppola: Krstný otec III
Keď je váš otec Francis Ford Coppola a vy sami prejavujete záujem o herectvo, tak vám budú dvere otvorené dokorán. V roku 1990 Sofia Coppola nahradila Winonu Ryder v záverečnom dieli Krstného otca, avšak toto rozhodnutie sa ukázalo byť ako veľký výstreľ vedľa. Coppola za svoj, ako to kritika nazvala, „uspávací herecký prejav“ obdržala Zlatú malinu a na dlhšiu dobu sa vytratila zo sveta filmu. Vzdala sa herectva a začala pracovať na scenároch a réžií. O trinásť rokov po nepodarenom vystúpení v Krstnom otcovi získala Oscara za scenár k filmu Stratené v preklade.