Americká režisérka Kathryn Bigelowová, narodená 27. novembra 1951, je v súkromí skôr plachou ženou s vizážou hollywoodskej krásky typu Katharine Hepburnovej, celý život sa však vyžíva v natáčaní chlapsky drsných filmov. Ten najúspešnejší z nich, dráma z Iraku pod názvom Smrť čaká všade, jej v roku 2010 vyniesol Oscara za réžiu ako prvej žene v histórii udeľovania tejto ceny. Tento nezávislý film vtedy úplne ovládol Oscary a získal šesť sošiek vrátane ocenenia za najlepší film. Bigelowová sa už krátko predtým stala prvou ženou, ktorá získala cenu amerických režisérov a britskú cenu BAFTA v kategórii réžie.
Pri nakrúcaní tohto filmu Bigelowová preukazovala neobyčajnú energiu: "Som mladý a vo forme, ale cítil som sa naozaj na dne," opisoval pre časopis Newsweek scény tohto filmu nakrúcané v náročných podmienkach, púšti za poludňajšieho slnka, Jeremy Renner, predstaviteľ hlavného hrdinu. „Ale ona tam kŕmila ťavy jablkami a poskakovala ako školáčka." Štáb a hercov viedla skôr empatiou a osobným príkladom ako rozkazmi. A touto nízkorozpočtovou snímkou navyše dokázala poraziť monsterprojekt a komerčne najúspešnejší film všetkých čias Avatar. A spolu s ním i svojhoho bývalého muža Jamesa Camerona.
Kathryn Bigelowová pochádza z kalifornského San Carlos. V mladosti sa zaujímala o maliarstvo a dva roky študovala na Kalifornskom umeleckom inštitúte. Kariéru začínala ako maliarka a konceptuálna umelkyňa. Na Columbijskej univerzite vyštudovala filmovú teóriu a kritiku. Absolvovala v roku 1978 krátkym filmom Set Up, v ktorom cudziu bitku sledujú a glosujú profesori filozofie.
Prvý celovečerný film, láska s Cameronom a tvrdá porážka jeho Avatara
Prvý celovečerný film nakrútila v roku 1981, ešte spoločne s Montym Montgomerym. Volal sa Nemilovaná a rolou motorkára v usadlom zapadákove tu debutoval dnes uznávaný a slávny Willem Dafoe. Samostatne sa presadila hneď ďalším filmom Na prahu temnôt (1987), ktorý mal hororové ladenie, a v nasledujúcom filme Modrá oceľ (1990), ktorý sa stal hitom, ešte pritvrdila. Jamie Lee Curtisová v ňom hrala policajtku, ktorá zistí, že jej bývalý milenec je vrah. Ďalšia snímka, akčná krimi Bod zlomu, s hviezdami Keanu Reevesom a Patrickom Swayzem, už len potvrdila, že táto dáma má bližšie k tvrdým „mužským“ snímkam než k „ženskej“ romantike.
Práca na tomto filme jej priniesla aj zlomové stretnutie s Cameronom. Ten totiž prevzal produkciu snímky, s Bigelowovou si pri práci padli do noty aj do oka a rok premiéry 1991 sa stal aj dátumom ich svadby. Cameron už mal vtedy dve manželstvá za sebou a ani to tretie nebolo definitívne. Pri nakrúcaní druhého dielu Terminátora sa zblížil s Lindou Hamiltonovou a s Bigelowovou sa rozišiel. Prenechal jej ešte réžiu temnej sci-fi Zvláštne dni (1995), ktorú chcel kedysi natočiť sám, ale nakoniec ju iba produkoval. Zrodil sa film naozaj zvláštny, odborníkmi cenený, ale divákmi odmietaný.
Bigelowová potom ďalej pokračovala vo svojej „pánskej“ záľube v thrilleroch. Po krimi Váha vody (2000) natočila o dva roky neskôr úspešnú drámu o osude sovietskej ponorky K-19: Stroj na smrť s Harrisonom Fordom a Liamom Neesonom. V roku 2012 nasledoval film o hone na šéfa teroristickej siete al-Kájda Usámu bin Ládina pod názvom 30 minút po polnoci. A jej zatiaľ poslednou snímkou je thriller Čiernobiela spravodlivosť z roku 2017 o rasových nepokojoch v Detroite v roku 1967.