Kiná, televízne stanice a streamovacie platformy v Spojených štátoch a ďalších anglicky hovoriacich krajinách prepadli trendu vianočných filmov a tento rok ich svojim divákom v premiére predstavia rekordne viac ako dve stovky. Spočítal to prevádzkovateľ filmovej databázy IMDb. Žáner vianočných rodinných a romantických filmov v posledných rokoch u publika boduje a výrazne zvyšuje sledovanosť, preto týchto snímok vzniká čoraz viac.
Tento rok sa natočilo štyrikrát viac vianočných filmov ako v roku 2011 a dvakrát viac ako pred piatimi rokmi. Databáza IMDb pritom do svojho súčtu zahrnula len tie snímky, ktoré majú slovo Christmas (Vianoce) vo svojom názve, takže reálne bude sviatočných filmov oveľa viac.
Filmy, ktoré si ľudia tradične spájajú s Vianocami, existovali vždy. V Česku sú s týmto obdobím spojené najmä rozprávky, celosvetovo sú populárne napríklad aj snímky Sám doma, Láska nebeská alebo klasický vianočný príbeh Život je krásny z roku 1946.
Pravý boom vianočných snímok ale odštartoval až v roku 2009, keď so špeciálnou filmovou sériou prišla americká káblová televízna stanica Hallmark, pripomenul server BBC. Jej adventný projekt nazvaný Countdown to Christmas (Odpočítavanie do Vianoc) vtedy zahŕňal štyri filmy a bol veľmi úspešný. Tento rok táto stanica začala svojich divákov na Vianoce ladiť už 22. októbra a predstaví celkom 42 vianočných snímok. Konkurenčná stanica Lifetime má tento rok na programe 35 nových filmov s vianočnou tematikou a do celkového súčtu prispievajú aj obľúbené streamovacie platformy ako napríklad Netflix.
"V tomto kúzelnom období na príbehu zase až tak nezáleží, dôležité je, že v pozadí je veľa vianočných stromčekov a že sneží," popísal s nadsadením tento žáner Brandon Gray, autor knihy o vianočných filmoch nazvanej I'll Be Home for Christmas Movies (Na vianočné filmy Budem doma).
"Pre divákov je to forma úniku a spôsob, ako aspoň na dve hodiny cítiť trochu pokoja uprostred všetkého toho sviatočného šialenstva a šialenstva sveta, v ktorom posledných pár rokov žijeme," doplnil Gray. Podľa neho napríklad televízia Hallmark používa pre svoje filmy stále rovnaký recept, ktorý je síce uniformný, ale úspešný.
"Máte dvoch ľudí, čo sa do seba zamilujú, ale potom vznikne asi pol hodiny pred koncom nejaké nedorozumenie, ktoré sa však úspešne vyrieši a tí dvaja sa pobozkajú... Takto je to stále dookola, a kým všetky filmy vyzerajú podobne a majú podobnú atmosféru, sledujú ľudia jeden za druhým,“ dopĺňa Gray.