Štvrtok16. máj 2024, meniny má Svetozár, zajtra Gizela

Veľké REFORMY v Hollywoode: Zlaté glóbusy sa po kritike menia! Málo porotcov tmavej pleti a úplatkárstvo

Zobraziť galériu (3)
(Zdroj: TASR/AP/Chris Pizzello)

Hollywoodska asociácia zahraničných novinárov (HFPA), ktorá udeľuje prestížne filmové a televízne ocenenie Zlatý glóbus, prijala vo štvrtok sériu reforiem. Reagovala tým na silnejúcu kritiku, ktorá mierila predovšetkým na nedostatok porotcov tmavej v pleti v jej radoch, napísala agentúra AFP.

Zlaté glóbusy sú považované za druhé najprestížnejšie ocenenie v Hollywoode po cenách Americkej filmovej akadémie, takzvaných Oscaroch. Víťaza Zlatých glóbusov určuje HFPA, v ktorej zasadá asi 90 novinárov. Na asociáciu sa začala valiť silná kritika od tohtoročného februára, kedy vyšlo najavo, že v jej radoch nie je ani jedna osoba tmavej pleti.

Mohlo by vás zaujímať: Borat má Zlatý glóbus: Čínska režisérka prepísala dejiny, ocenili aj zosnulého Bosemana

Nedostatok porotcov tmavej pleti a úplatkárstvo

HFPA pritom v minulosti mnohokrát čelila kritike kvôli tomu, že podľa niektorých komentátorov nevenovala dostatočnú pozornosť tvorcom tmavej pleti alebo snímkam, ktoré sa zaoberajú problematikou etnických menšín. Asi stovka publicistov pôsobiacich v zábavnom priemysle potom tento rok napísala HFPA otvorený list, v ktorom na asociáciu naliehala, aby skončila so svojím "diskriminačným konaním, nedostatočnou profesionalitou a nedostatkom etiky" a aby sa vysporiadala rovnako s obvineniami z údajného úplatkárstva.

Séria nových opatrení

Členovia HFPA vo štvrtok schválili sériu opatrení, ktoré podľa nich na kritiku reagujú a situáciu zlepšia. Počet členov asociácie sa napríklad zvýši v najbližších 18 mesiacoch o 50 percent, pričom novými členmi by mali byť prevažne novinári tmavej pleti. Reformovaný bude tiež netransparentný a reštriktívny prijímací proces do asociácie.

Veľké REFORMY v Hollywoode:
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: TASR/AP/Chris Pizzello)

"Hlasovanie veľkej väčšiny asociácie pre reformu potvrdzuje náš záväzok prijať zmeny," uviedol po hlasovaní prezident HFPA Ali Sar. "Vieme, že ťažká práca teraz ešte len začína. Sme naďalej odhodlaní stať sa lepšou organizáciou a príkladom rôznorodosti, transparentnosti a zodpovednosti," dodal. "Musíme sa zmeniť, musíme sa zlepšiť, ak chceme prežiť," povedal AFP jeden nemenovaný člen HFPA.

Množstvo kontroverzií

Hoci sú Zlaté glóbusy stále považované za prestížne ocenenie, strácajú v posledných rokoch svoj lesk. Ich slávnostnému udeľovaniu postupne klesá sledovanosť a asociácia čelila aj volaniu po bojkote cien kvôli množstvu nedávnych kontroverzií. Asociácia sa napríklad v apríli zbavila svojho dlhoročného člena a prezidenta HFPA Philipa Berka potom, čo svojim kolegom napísal e-mail, v ktorom označil hnutie Black Lives Matter za rasistické a nenávistné.

S HFPA potom rozviazali spoluprácu dvaja konzultanti, ktorých si asociácia najala na pomoc s plánovanými reformami. Ako dôvod uviedli, že sa situácia v organizácii nijako nevyvíja. Väčšina členov HFPA sú spravodajcovia, ktorí dlhodobo pracujú vo svojich krajinách pôvodu pre médiá, akými sú napríklad francúzsky denník Le Figaro či španielsky El País. Povesť asociácie však v minulosti utrpela kvôli niekoľkým kontroverzným členom, o ktorých novinárskych zásluhách panovali u odbornej verejnosti pochybnosti.

Jedným z nich bol aj Alexander Nevskij, ruský kulturista, ktorý účinkoval v rade nízkorozpočtových akčných filmov, alebo vdova po hercovi, ktorý občas písaval o filmoch do médií na Tahiti. Niektoré zavedené zahraničné denníky, ako napríklad francúzsky Le Monde či britský The Times, potom asociáciu kritizovali za to, že do svojich radov nechcela pustiť ich redaktorov.

Viac o téme: Zlatý glóbus
Nahlásiť chybu