Štvrtok16. máj 2024, meniny má Svetozár, zajtra Gizela

Tretina Slovákov sleduje správy na mobile, vedie však televízia

Zobraziť galériu (3)
(Zdroj: TV Markíza)

Aktuálne správy sledujú Slováci najčastejšie v televízii. Vyše polovica internetových užívateľov nad 15 rokov ich sleduje každý deň. Mobilný telefón je druhý a na treťom mieste je rádio.

Úlohu rýchleho informátora o aktuálnom dianí dnes medzi platformami plnia okrem spravodajských webov sociálne siete. Pri výbere konkrétnych spravodajských zdrojov Slováci najviac riešia dôveryhodnosť, ktorú im zaručuje najmä uvedené meno autora a poskytovanie priestoru rôznym názorovým prúdom. Výskum uskutočnili spoločnosti ResSOLUTION Group a Nielsen metódou online zberu na vzorke päťsto respondentov z internetovej populácie Slovenského národného panela starších ako 15 rokov. Uskutočnil sa v období pred slovenskými parlamentnými voľbami, čo mohlo mať vplyv na výsledky.

Tretina Slovákov sleduje správy
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: ResSOLUTION)

Vyše polovica (54 %) Slovákov z internetovej populácie vo výskume pred voľbami uviedla, že aspoň raz denne sleduje spravodajstvo v televízii. Na druhom mieste je internetové spravodajstvo v mobilnom telefóne, ktoré kontroluje aspoň raz denne 50 % Slovákov. Avšak ak ide o sledovanie správ niekoľkokrát denne, prvenstvo má práve mobil, ktorý využíva jedna tretina, zatiaľ čo televízne spravodajstvo viackrát za deň sleduje iba štvrtina Slovákov. Každý deň počúva správy v rádiu 44 % a cez počítač alebo notebook sa k spravodajstvu denne dostáva 41 %. Tlač ako denný zdroj spravodajstva využíva už len 16 % Slovákov. Televízne spravodajstvo na dennej báze sleduje najmä staršia časť populácie, s klesajúcim vekom táto tendencia slabne. V skupine nad 55 rokov je to 71 %, z ľudí vo veku 35 až 54 rokov je to 55 % a v najmladšej skupine od 15 do 34 rokov iba 40 %. Podobný, aj keď menej výrazný trend platí aj pri rádiu (55+ rokov 50 %, 35–54 rokov 46 %, 15–34 rokov 36 %).

Tretina Slovákov sleduje správy
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: ResSOLUTION)

Dve najčastejšie miesta na internete, ktoré Slováci navštevujú, keď chcú zistiť, čo sa deje, sú sociálne siete a najčastejšie navštevované spravodajské weby (zhodne 34 %). Siete za týmto účelom vo väčšej miere navštevujú ženy (41 % vs. 27 % mužov) a najmladšie skupiny do 35 rokov (46 %). Na často navštevované spravodajské weby si ako prví po aktuality chodia skôr muži (40 % vs. 28 % žien). 17 % respondentov hľadá novinky na stránkach webového prehliadača. Najčastejšie sledovaným typom spravodajstva na internete sú správy o počasí, ktoré aspoň raz za deň vyhľadá 66 % z nich. Tri pätiny (60 %) na internete denne sledujú horúce aktuality a tiež domáce spravodajstvo. Zahraničné správy na internete sleduje každý deň 48 % opýtaných, regionálne aj dopravné spravodajstvo zhodne 38 %. Pri výbere spravodajských zdrojov je pre konzumentov spravodajstva najdôležitejšia dôveryhodnosť, ktorú považuje za kľúčovú 53 % z nich. Vyše tretina (35 %) rieši, či má zdroj dostatočne široký záber informácií a 31 % vyberá podľa relevancie informácií ohľadom pre nich dôležitých tém. Medzi ďalšie dôležité kritériá pri výbere spravodajského zdroja patrí rýchlosť správ (28 %), ich prehľadnosť a zaraďovanie (26 %) a pohodlnosť (23 %).

Zárukou dôveryhodnosti spravodajstva je pre tri štvrtiny konzumentov správ uvedenie meno autora v príspevku. Pre 72 % je dôležitým ukazovateľom dôveryhodnosti to, že zdroj dáva priestor rôznym názorovým prúdom. Nasledujúce kritériá sú z hľadiska dôveryhodnosti dôležité pre 67–69 % Slovákov: dohľadateľnosť (neanonymita) majiteľa média, prítomnosť známych a uznávaných redaktorov, tvorba vlastného spravodajského obsahu, etablovanosť média, pridávanie odkazov na primárne zdroje, verejnoprávnosť zdroja a vlastník, ktorý nie je spojený s politikou alebo presadzovaním obchodných záujmov.

 

 

 

 

 

 

Viac o téme: MobilRádioTelevízne novinySprávy celý deň
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame

Mohlo by vás zaujímať

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Vo svete IT

Článkov: 9

Ďalšie zo Zoznamu